Escuela Superior de Comercio y Administración

​Investigación Administrativa​ ISSN 2448-7678

Abstract

Outsourcing informático y co-creación de valor en MiPyME de Córdoba, Argentina

Resumen:

El objetivo del trabajo es identificar factores que explican la vinculación entre las políticas de provisión de servicios de SI/TI y la generación de valor en MiPyME. Dichos servicios pueden proveerse internamente o por contratación externa (outsourcing). El método de investigación combina un análisis de clúster de k-medias con un modelo de regresión logística, sobre una muestra de 113 empresas. Se detectan patrones de creación de valor asociados a los servicios SI/TI para luego explicar la probabilidad de pertenecer al clúster de empresas que asocia mayor valor a SI/TI y que a la vez mayormente tercerizan estos servicios. Los resultados indican que las variables predictoras se asocian a competencias organizacionales, capacitación del personal y la vinculación de la empresa; el hallazgo corresponde en particular a empresas medianas y de servicios. Su originalidad radica en aportar datos que no han sido publicados sobre las MiPyMEs de Córdoba, desde un enfoque que permite asociar los beneficios del outsourcing con factores internos y de contexto. Entre las limitaciones se encuentra el tamaño de la muestra y que no se construyó estratificada por sector de actividad

Palabras clave:

servicios informáticos, outsourcing, PyMEs, creación de valor, TIC, innovación.

Abstract:

The objective of this paper is to identify the explanatory factors of the relationship between information technology and systems (IS/IT) diffusion policies and value creation in small and medium enterprises (SMEs). IS/IT are considered services provided internally or by external contracting (outsourcing). Besides, the analysis approach allows associating the benefits of outsourcing with certain internal factors and context. Based on a sample of 113 firms, we conduct a cluster analysis k-means to detect patterns of value creation associated with IS/IT services. Then, a logistic regression model is estimated to explain the likelihood of being part of the outsourcing cluster as a function of independent variables such as employees’ education, percentage of employees using IS/IT, membership in a network and economic sector. Results indicate that outsourcing is associated with organizational competences, education and training of employees and membership in a network, especially in medium firms and services firms. The originality of the paper consists in showing the growing tendency to apply a strategy of IS/IT outsourcing in the city of Córdoba, Argentine where there is still no published papers on the subject. Among the limitations is the size of the sample and that it was not constructed stratified by activity sector.

Keywords:

informatics services, outsourcing, SMEs, value creation, ITC, innovation.